Page content

Impulsaankopen

Een impulsaankoop is een aankoop die vooraf niet gepland is,  maar vaak toch naderhand als zeer aangenaam ervaren wordt. Voorbeelden van impulsaankopen zijn snoep, drank of een bloemetje. Veel producten zijn geschikt om een extra impuls mee te geven. Door een prikkelende presentatie op de juiste plek, bijvoorbeeld in de winkel, pompstation of restaurant, verschijnt het product plotseling op het voorkeurslijstje (evoked set) van de consument en deze gaat tot aankoop over.

Zelfs een lange rij bij de toonbank kan een voordeel zijn; bezoekers hebben langer de tijd de toonbankdisplay met het productaanbod in zich op te nemen en dus om te besluiten wel of niet tot een aankoop over te gaan.

Een van de redenen om het assortiment van een winkel een andere indeling te geven, is om opnieuw impulsaankopen te stimuleren. Als de consument zoekt naar zijn of haar vaste producten, neemt hij of zij ineens andere producten waar. De consument neemt op dat moment een nieuwe koopbeslissing.

    Comment Section

    0 reacties op “Impulsaankopen

    Plaats een reactie


    *